Mensen maken de verkeerde beslissing als het gaat om carrière.
Ze denken dat hun toekomst afhangt van de juiste sector of jobkeuze.
- “Ik moet in tech zitten om veel te verdienen.”
- “Ik moet investeren in vastgoed om financieel vrij te worden.”
- “Ik moet ondernemen, want een job brengt me nergens.”
Maar als dat waar was, waarom zijn niet alle tech-medewerkers rijk?
Waarom falen zoveel vastgoedinvesteerders?
Waarom verdient de ene werknemer 3x meer dan de andere, terwijl ze dezelfde functie hebben?
Omdat het niet uitmaakt wát je doet. Het enige wat telt, is hoe goed je kan communiceren.
“Your ability to articulate value is what determines how much money you make.”
— Alex Hormozi
Waarom communicatie alles bepaalt
Een psychologisch experiment van Albert Mehrabian toonde aan dat slechts 7% van communicatie uit woorden bestaat. De andere 93% is lichaamstaal en intonatie.

Dat betekent dat:
- Je mijn sales script woord voor woord kan nazeggen, maar als je het verkeerd brengt, vertrouwt niemand je.
- Je de slimste persoon in de kamer kan zijn, maar als je het niet simpel kan uitleggen, telt het niet.
- Je mag nog het beste idee hebben, maar als je het niet goed kan vertalen, koopt niemand het.
Dát is waarom twee mensen met dezelfde job totaal verschillend kunnen verdienen.
Het verschil zit niet in wat ze doen, maar in hoe ze zichzelf en hun waarde overbrengen.
Zo ontwikkel je deze skill
👉 Onthoud dat mensen reageren op emotie, niet logica
Mensen denken dat ze rationeel zijn, maar nemen 90% van hun beslissingen op gevoel.
Je hebt sowieso al meegemaakt dat je iemand probeert te overtuigen met feiten, alleen om te merken dat ze niet luisteren.
Waarom? Omdat mensen niet overtuigd willen worden.
Ze willen voelen dat ze gehoord, gezien en begrepen worden.
👉 Spreek in verhalen, niet in feiten
Wil je écht impact maken? Gebruik verhalen. Verhalen activeren die emoties waar we het net over hadden. Ze creëren verbinding en maken abstracte concepten tastbaar.
Een droge opsomming van feiten verdwijnt snel uit het geheugen.
Een verhaal dat je goed brengt, blijft hangen.
👉 Word je bewust van je non-verbale communicatie
Je lichaam spreekt nog vóórdat jij je mond open doet.
Een nerveuze houding, oogcontact vermijden of een onzekere stem kan je boodschap volledig onderuit halen, zelfs als je woorden perfect zijn.
Wil je jezelf verbeteren?
Kijk jezelf terug op video. Dit is confronterend, ja. En ook krachtig.
Zie hoe je staat, hoe je beweegt, hoe je stem klinkt.
Straal je zelfvertrouwen uit? Of twijfel?

Dit ben ik 7 jaar geleden, toen ik me voorbereide op mijn gesprek om m’n eerste sales team op te starten.
“If you can communicate well, you can make people see the world the way you see it. And that’s how you make an impact.”
Ik kan het echt niet genoeg benadrukken, maar als je tijd gaat steken in een skill masteren, laat het dan communicatie zijn.
Want als je:
- Mensen kan overtuigen van iets waar ze eerst niet in geloven…
- Moeiteloos gesprekken kan sturen en leiden…
- Kan omgaan met afwijzing zonder neergeslagen te zijn…
Dan win je. Altijd. In élke sector.