Wie de blog in de gaten houdt, is ondertussen vertrouwd met Cainan. In februari kreeg hij het weer voor elkaar, hij werd terug verkoper van de maand. Bedankt voor je level of commitment, Cainan.
Deze keer leggen we de nadruk minder op de sales technieken die hij toepast, en leren we hem beter kennen op persoonlijk vlak.
Hoe zag jouw leven eruit voor je bij GRS werkte?
- Vroeger was mijn leven heel chaotisch, er zat niet veel structuur in… Ik haalde weinig voldoening uit mijn job, het was niet altijd even aangenaam, ik ging met niet veel plezier gaan werken…
- Ik heb verschillende jobs gehad: aan de haven, in de bouw, transport van medicijnen, etc. Ik heb bouw gestudeerd omdat ik een diploma wilde halen, maar dan sta je in de regen op een stelling… Dat is echt niet leuk.
Door bij GRS te werken…
- Ben ik mentaal sterker geworden. Dagelijks vecht ik tegen het stemmetje in mijn hoofd. Als je een dag ziek bent en een paar dagen minder verkoopt… Dan zit je snel in je hoofd.
- Gilles legt daarom heel sterk de nadruk op hoe belangrijk het is om state management te doen. Je leert alle dagelijkse shit even aan de kant zetten zodat je kan knallen en aanwezig zijn bij de klanten.
- Ik leerde consistent zijn. Als je een goede maand hebt, kan het misschien verleidelijk zijn om wat langer te blijven chillen. Je leert om op die momenten ook te blijven gaan zodat je consistente resultaten blijft neerzetten.
- Je ziet ook het belang van het team in. Iedereen heeft een individueel target. Het is leuk als je je eigen doel bereikt, maar als de andere teamleden dat niet doen en je haalt het gezamenlijke target niet… Dan is de sfeer natuurlijk niet zo leuk.
- Het is altijd leuker om als team te winnen dan alleen. Vanuit het team kun je meer creëren voor anderen. Je trekt meer partners aan voor de onderneming en zo ontstaan er meer mogelijkheden.
- Er wordt ook veel in het team geïnvesteerd met bv. team building, opleidingen, trainingen, etc. Je krijgt veel terug voor de energie die je erin steekt. Zo verdubbelden mijn cijfers bv. na een tweedaagse Straight-Line opleiding in Tilburg. Het is niet gewoon een keer een stylootje gaan verkopen, het is veel meer dan dat.
- Naar de buitenwereld toe ziet het er soms misschien oppervlakkig uit, maar er zit zoveel inhoud in sales. Het draait niet alleen om rolexen en champagne.
- Daarmee bedoel ik dat ik vroeger elke dag op “standaard fabrieksinstellingen” draaide. Maar hier word je slimmer en krachtiger want sales kan je toepassen in alle aspecten van je leven.
- Je leert jezelf verkopen waardoor je misschien een vriendin leert kennen, maar je maakt ook een betere indruk als je gaat kijken voor een nieuwe woning, etc.
- Je leven wordt drastisch veranderd. Mensen halen meer value uit je. Het is dus niet alleen mooi meegenomen voor jezelf, maar ook voor de mensen om je heen.
Hoe ben je bij GRS terechtgekomen?
En hoe zagen je eerste weken eruit?
- Al van in het begin, de eerste week zelfs al, merkte ik dat ik hier beter ging buitengaan dan dat ik binnenkwam. De mensen om me heen merkten dat verschil ook heel snel op.
- In het begin moet je zelf bellen voor afspraken en daar kruipt veel tijd en energie in. ‘t Is niet dat je vanaf de eerste maand al veel geld gaat verdienen. Maar ik dacht al verdien ik geen euro, echt verliezen kan ik niet – omdat je zoveel groeit en ontwikkelt als persoon.
- Voor mij was het een openbaring toen ik inzag dat alles sales is. Vroeger stond ik bij veel dingen niet stil omdat ik in de sleur van 9-5 zat.
- Bv. de manier waarop je praat met mensen. Als je met alles dat zich in je achterhoofd afspeelt bewust omgaat, bepaal je zelf hoe alles uitdraait. Het is bijna zoals een videospelletje; je creëert je eigen avatar en kiest wie je moet zijn in bepaalde situaties. Binnen het team leren we van elkaar, iedereen belt elkaar, coacht elkaar, we geven echte feedback i.p.v. te pleasen want daar heb je niks aan. Gilles hecht er belang aan dat we elkaar met de neus op de feiten drukken.
Hoe reageerde je omgeving?
- In het begin waren ze heel sceptisch… Vooral omdat het in het verleden niet altijd van een leien dakje gelopen is.
- Mijn omgeving wou me in mijn comfort zone houden.
Wat heb je moet opofferen?
- Nu zet ik veel aan de kant, de speeltijd is over.
Een doorsnee dag in mijn leven ziet er zo uit…
- Mijn leven bestaat voornamelijk uit werken en sporten.
Hoe ziet je leven er nu uit?
- Mijn dagen zien er meer gestructureerd uit. Ik heb meer wilskracht en drive omdat ik echt iets wil behalen.
- Nu heb ik een doel in mijn leven. Terwijl ik vroeger dacht: “ik zie het allemaal wel…”
- Daardoor ervaar ik meer rust. De stress die ik nu ervaar is positieve stress – omdat ik effectief dingen bereik.
- Soms heb je geen zin om die afspraak om 20u te lopen, maar dat zijn vaak de afspraken waar je het meest uit haalt.
- Mijn grootste drive zijn mijn mama en opa. Ze zijn van Ierland afkomstig, maar wonen in België dus ik probeer elk jaar met Kerst en nieuw naar daar te gaan. Deze job maakt het mogelijk om dat allemaal te financieren. Ik doe de job niet alleen voor mezelf, maar ook voor mijn familie omdat ik zo meer kan teruggeven. Dat is de grootste drive.
- Mijn opa is een van m’n beste vrienden, hij zei dat ik meer discipline moest ontwikkelen. Hij zei dikwijls: “Wat ben je nu eigenlijk aan het doen?”
- Nu zijn ze echt trots op me omdat ik shit regel, omdat ze op me kunnen leunen.
- Een fles champagne, een rolex, een dikke auto, etc. dat is allemaal heel leuk. Maar dat mijn familie op me kan en mag leunen, dat ik kan teruggeven aan mama… Dat is mijn why, dat is waarom ik het elke dag doe. Ik zet me in voor mezelf, het team, voor Gilles, mijn familie…
Wat heb je gedaan om al meerdere keren verkoper van de maand te worden?
- De reden dat het met gelukt is om terug winnaar te worden is omdat ik elke maand vanaf 0 begin. Ik blijf consistent en ga niet achterover liggen in de zetel. Ik zou wel op vakantie kunnen gaan, maar ik wil meer en meer blijven creëren.
- Ik geloof ook echt in wat we aanbieden aan de mensen. Het belangrijkste is het vertrouwen naar de mensen toe, dit is mijn manier van werken. Mensen kopen van mensen, ze kopen niet alleen een product.
- Ook al ben je echt door stront gegaan bij wijze van spreken, dat kan in je voordeel spelen. Want dat wil zeggen dat je je kunt inleven in de verschillende situaties van de mensen waar je over de vloer komt.
- Als je iemand bent die het altijd goed heeft gehad en je komt bij iemand die het minder heeft, is het moeilijk om je daarin in te leven. Je moet je kunnen verplaatsen in de situatie van mensen.
- Als je focust op enkel de commissie en het geld, dan voelen mensen dat. Dan gaat het je niet lukken om te verkopen. Maar de mensen waar ik langs ga zien en voelen dat ik het oprecht graag doe.
Zo zie je maar, het maakt niet uit vanwaar je komt of welke achtergrond je hebt… Zolang je bereid bent ervoor te gaan, is alles mogelijk.