Maandelijks zetten we uitstekende prestaties van onze verkopers in de schijnwerpers. Deze keer gaan we in gesprek met Athena Rochas Decock, zij was verkoper van de maand januari. We stelden haar enkele vragen om inzicht te krijgen in haar strategieën, ervaringen en wat haar succes beïnvloedt.
Welke specifieke strategieën of benaderingen heb je toegepast om uit te blinken in je verkoopprestaties deze maand?
Mijn voornaamste focus lag op het willen en kunnen helpen van mijn klanten. Dit betekende dat ik actief luisterde naar hun behoeften en interesse toonde in wat zij te zeggen hadden.
Door deze benadering kon ik een dieper begrip krijgen van hun situatie en behoeften.
Daarnaast heb ik veel aandacht besteed aan zelfverbetering. Ik nam deel aan rollenspellen en herzag mijn scripts om mijn verkopen te laten slagen. In plaats van alleen te streven naar het snel afsluiten van deals, nam ik de tijd om elke stap van het verkoopproces zorgvuldig uit te voeren, d.w.z.; elke stap van de straight-line volbrengen om mijn product goed uitgelegd te krijgen aan de klanten, zodat ze niet nog met vragen zouden zitten als ik weg ben.
Welke rol heeft GR Solutions gespeeld in het verbeteren van je vaardigheden en prestaties als verkoper?
GR Solutions, met name Gilles, speelde een cruciale rol in mijn groei als verkoper. De begeleiding en ondersteuning die ik van hem ontving, hebben mij geholpen om snel vooruitgang te boeken. Gilles stond altijd klaar om mijn vragen te beantwoorden en mij waar nodig bij te sturen.
Zijn inzichten en aanmoedigingen hebben mij geholpen en dit heeft ook veel invloed gehad op mijn maandcijfer van januari. Het is heel snel, in korte tijd, van 0 naar 100 gegaan.
Toen ik begon met verkopen in oktober was het wel spannend, aangezien ik voor dit niks van sales en energie afwist. Ik kon ook steeds terugvallen op hem wanneer het moeilijker werd, want de job is niet makkelijk. Maar als er iemand is die een oogje in het zeil houdt en iemand die bijstuurt waar nodig, zoals Gilles, is het mogelijk om snel te groeien.
Wat zou je adviseren aan andere verkopers die hun prestaties willen verbeteren en ook “Verkoper van de Maand” willen worden
Ik zou aanraden om de focus te leggen op voortdurende verbetering. Het is essentieel om open te staan voor feedback, je strategieën aan te passen aan veranderende marktomstandigheden en altijd de klant centraal te stellen. Daarom moet je de tijd nemen en alles uit te leggen tot in de puntjes, want niet iedereen begrijpt meteen over wat het gaat. Ze vertellen dit niet dagelijks, zoals wij wel doen.
Geloof ook echt wat je zelf overbrengt en sta achter je product/concept. Vertrouwen hebben in jezelf en in wat je verkoopt is ook van groot belang, want als jij niet in jezelf/product vertrouwt/gelooft, hoe zullen zij dat dan wel doen…
Wat was je omzetcijfer?
€182.548,54
Hoe heeft de erkenning als “Verkoper van de Maand” je gemotiveerd om volgende maand nog verder te gaan?
Het heeft me zeker gemotiveerd, het voelt uiteraard goed om te winnen. Het gevoel dat ik ervaar als winnaar van de maand is leuk, maar dit vervaagt ook. Ik kom nu vooral opdagen als iemand die komt om te helpen, i.p.v. iemand die iets komt verkopen.
Dus mijn motivatie om mensen te blijven helpen wil ik ook verderzetten. Daar haal ik mijn energie en drijfkracht uit, want winnaar van de maand zegt het zelf; je bent winnaar, maar van één maand. Dus dit is even leuk, maar winnaar van de maand is niet wat ik als commitment heb meegedeeld.
Hoe heb je een balans gevonden tussen het aanpakken van klantbehoeften en het bereiken van je verkoopdoelen?
In mijn benadering als verkoper heb ik altijd gestreefd naar een balans tussen het aanpakken van klantbehoeften en het bereiken van mijn verkoopdoelen. Als adviseur is mijn primaire doel om mijn klanten te helpen bij het nemen van intelligente beslissingen, mijn ander doel is het behalen van een goed cijfer.
Het één resulteert in het andere; als ik veel mensen kan helpen, heb ik automatisch een goed cijfer. Door vragen te stellen en nieuwsgierig te zijn, kan ik hun behoeften volledig begrijpen en hen adviseren over de beste oplossing voor hun situatie. Want veel mensen zien af op dit moment van de hoge energieprijzen. Als ik langsga bij de mensen, en het eindigt in een deal, dan ga ik ook met een voldaan gevoel naar huis en met de gedachte dat ik ze een zorgeloze toekomst kan bieden, en daarnaast ook een zekere toekomst kan geven. Met ons systeem weten klanten duidelijk wat hen te wachten staat iedere maand. Als ze niet kiezen voor ons systeem, ziet hun toekomst er onzeker uit want dan hangen ze af van derden, met ons systeem zijn ze zelfvoorzienend.
Welke aspecten van GR Solutions’ training vond je het meest waardevol in je groei als verkoper?
De trainingen van GR Solutions hebben mij op verschillende manieren geholpen in mijn groei als verkoper. De rollenspellen waren bijzonder waardevol, evenals de korte coachingsgesprekken met Gilles aan de telefoon. Deze trainingen hebben mijn zelfvertrouwen vergroot en mij voorzien van technieken die nodig zijn om effectief te kunnen presteren als adviseur. Wij kunnen ook altijd bellen naar Gilles of Kaltrina als we met onduidelijkheden zitten en dit is ook een grote meerwaarde aan GRS; je staat er nooit alleen voor. De mede-adviseurs zijn ook altijd bereid te helpen. We delen dezelfde waarden en normen bij GRS en dat merk je ook telkens aan de sfeer.
Kun je een moment delen waarop jouw benadering als verkoper een positieve impact had op een klant en hoe dat je heeft geïnspireerd?
Een moment dat mij bijzonder inspireerde, was toen ik een positieve impact had op klanten door mijn benadering als adviseur. Na een lang gesprek met een koppel, waarin ik hun situatie begreep en hen kon helpen met een passende oplossing, moest ik teruggaan om de zolder op te meten. Zij bedankten mij met bloemen. Dit bevestigde voor mij het belang van vertrouwen en transparantie in mijn relaties met klanten, en motiveerde mij om mijn inspanningen voort te zetten in het helpen van anderen.
In januari ging ik langs bij een klant. Hij had geen warm water meer om te douchen sinds twee maanden, omdat zijn elektrische boiler oud was en te veel verbruikte. Die man heb ik ook kunnen helpen. Deze momenten zijn voor mij heel waardevol.
Samengevat
Athena, verkoper van de maand januari toont wat mogelijk is op korte periode. Als verkoper hoeft succes niet jaren op zich te laten wachten, je moet gewoon bereid zijn er volledig voor te gaan. Sta open voor feedback en leer van de mensen die al jaren in het vak zitten. Proficiat met je knappe prestatie, Athena!